Kökstankar – del 1

I mina två förra kök har jag inrett med IKEAS Solär – här mitt radhuskök – så att valet för nya köket är IKEAs Voxtorp är inte förvånande.

Har filat länge och väl på planritning, och tror jag har landat i en slutlig version. IKEA har just nu en kampanj där man som Familymedlem får 2 timmar gratis med en köksplanerare, så det har jag bokat mig för. Inte förrän i början av mars, men innan dess finns ingen möjlighet att påbörja köket ändå.

Jag har ett stort kök – drygt 30 kvm, med många fönster. Ett av dem kommer att sättas igen för att öka nyttan i ett hörn, och väggen mot vardagsrummet ska öppnas. Befintligt kök är inte mer än knappt 10 år, men inte alls i min smak, och med helt fel lösningar för skåp och lådor.

kok-ritning-uppifran

Dörren i överkant är en dörröppning idag. Jag hoppas på att hitta en dörr dit då den befintliga dörren på vänstra väggen (i bild ersatt med en öppning) försvinner, men tills vidare är det bara en öppning.

Nedre högra hörnet ser lite lustigt ut – det ska platsbyggas ett skafferi där med ventil utåt. Vi byggde ett skafferi på landet förra sommaren, och vi är så nöjda med den volym man vinner i ett skafferi ihop med att det går att hålla lite svalare.

I arbetsdelen av köket – till höger – blir det inga överskåp. Det är bara ett lågt högskåp för ugn som sticker upp lite. Det kan tyckas lite i minsta laget med arbetsyta, men jag har inte mer än så nu, och det är fullt tillräckligt. Eventuellt kommer en köksö i mitten, men annars har jag ett stort matbord, 240 långt, att använda vid behov.

kok-langsida

Med start från vänster:

Smalt städskåp – det är ju bara dammsugaren som ska in där på botten, och den är liten och smidig.

3 st 60-enheter med bänkskåp och direkt ovanpå 2 st fläktskåp på höjden. Idag är det en vanlig bänk där och den är alltid full med papper och prylar, vilket driver mig till vansinne. På det här sättet blir jag av med en yta som bara ställer till bekymmer. Det högra underskåpet ersätts med en mindre vinkyl.

Ugn i halvhögt skåp, där lådorna under ska ha samma fronter som övriga skåp, dvs 2 smalare och en bred.

60+80+60 och en hörnskåp fyller den väggen. Ser att jag fått fatt på fel skåp till höger om spisen 🙂

kok-kortsida

Ytterväggen huserar vask, diskmaskin, bänkskåp och så till höger skafferiet. Inga mått är exakta där, utan det ska platsbyggas och får anpassas efter övrig inredning. Dörren blir samma som i övrigt, dvs Voxtorp.

Jag övervägde länge om jag skulle ha 80 bred vask, men eftersom jag har en fullstor ho i tvättstugan 3 meter bort, och förvaring för returflaskor, etc, kan ske i skafferiet, nöjer jag mig med 60 bred.

 

kok-yttervaggUtmed ytterväggen som vetter mot trädgården får mina 2 kyl/frysar stå. Fönstret som idag finns bakom där kyl ska stå kommer att sättas igen. Den vänstra altandörren blir ny då den ersätter ett fönster.

 

Taggat:, , ,

2 thoughts on “Kökstankar – del 1

  1. /nina 26 januari, 2017 kl. 06:40 Reply

    En fråga om delen med städskåpet : har du funderat på att flytta ut underskåpen och sätta in en extra djup bänkskiva med jalusiskåp i bakkant? Då får man förvaring men även extra bänkyta.. Och man kan dra ner framför eländet om man inte vill se.

    • Ett stenkast från Fyndet 3 februari, 2017 kl. 02:39 Reply

      Hej, nej, vill inte ha onödig bänkyta där – det blir bara massa ”skräp” liggandes som det är nu… Så inte extradjup.
      Däremot funderar jag på jalusiskåp isf den nedre raden med vanliga skåp, men vill inte ha extra bänkyta där.

Kommentera

