Drivrem och vattenpump

Om det gnisslar från motorn när du startar bilen – sök hjälp pronto! Om vetkstan inte svarar eller ringer tillbaks som utlovat – ring igen. Och igen tills du får en tid. 

I tisdags började bilen gnälla. Bara de första 10 sek av en körning, men i alla fall. Motorkunniga vänner sa att det inte var ngn fara; att det kunde vänta några dagar om jag inte fick tid på vetkstan. Så jag avvaktade lite. 

Igår kväll, mitt i packning inför långweekend, åkte jag 1,5 km för att hämta Loppan från träningen. Dit gick bra. 10 min senare när vi skulle hem gick det inte fullt lika bra. 

  
Vred nyckeln och omedelbart välde det in rök i kupén. Sa till Loppan att hoppa ur och kastade mig själv ur i tron att det brann. Stank fruktansvärt motsvarande bränt gummi. 

Long story short så kom bärgaren. Vi fick skjuts hem och Loppan tyckte det var grymt att sitta i sängen bakom mig. Pratade med verkstaden idag och han sa att, förutom drivremmen, så verkade vattenpumpen gått – något som dels inte borde hända efter 6 år/8900 mil, och dels borde upptäckts på servicen i mars. 

Hej hopp semesterpengarna!

Taggat:, ,

8 thoughts on “Drivrem och vattenpump

  1. morelia.se 31 juli, 2015 kl. 02:20 Reply

    Fan, det finns verkligen inget som är så trost att lägga pengar på som att laga bilar. Men jag är väldigt glad för er skull att det ändå blev Gotland. Kram!

    • morelia.se 31 juli, 2015 kl. 02:20 Reply

      *trist

    • Ett stenkast från Fyndet 25 augusti, 2015 kl. 11:09 Reply

      Man är ju ganska utlämnade vad gäller bilen – har inga kontakter i närheten som kan bistå heller.

  2. ragazzemaria 31 juli, 2015 kl. 02:54 Reply

    Fy tusan så drygt!

  3. Lidingömamman 31 juli, 2015 kl. 09:27 Reply

    Nej vad trist. Himlans tur att du fick tag på en hyrbil. Trevlig fortsättning på semestern.

    • Ett stenkast från Fyndet 25 augusti, 2015 kl. 11:10 Reply

      Ja men att det skulle var så svårt m bil hade jag aldrig trott.
      Tack, semestern blev himla bra 🙂

  4. […] drivrem och vattenpump. Nej nej, det var ju generatorn oxå. Fast generatorn har inte pajjat pga drivremmen – nej […]

Kommentera

