Trädgårdens överflöd

Häromveckan gjorde jag flädersaft. Hade jag varit ute i liiiite bättre tid, och dessutom letat reda på en stege, hade jag kunnat göra hur mycket saft som helst. 

Idag hade turen kommit till röda och svarta vinbär. Egentligen hade nog de röda kunnat få sitta 2-3 dagar till, men eftersom det är ett fullspäckat schema som väntar kommande dagarna fick jag plocka nu. Det är ju bara en röd buske då vi pratar inte stora mängder. Fick ihop 2 liter. 

De svarta buskarna är inte i något vidare skick – det är nog läge att beskära och ”börja om”. Utdelningen var mager och på den jag plockade från idag fick jag inte ihop mer än en liter. 

Nåväl, saft blev det till slut. 

  
När jag ändå var i farten drog jag mig till minnes att en kompis förra året stoltserade med lavendelsocker, så jag plockade raskt ihop lite för att torka ett par dagar. På torsdag blir det att blanda med strösocker och stoppa på burk. Tänkte det kunde vara en kul grej att ha med som present när man går bort. 

  
I år finns det körsbär på trädet. Får se hur det blir med tid att ta vara på det. Och den sista (?) rabarbern. Och aroniabären som kommer lite senare. Eller mycket senare – de ska sitta tills efter första frosten. 

Taggat:, ,

Kommentera

