Den blev inte så tokig

Midsommarhelgen.

I sista minuten bestämde jag mig för att dra västerut. Åka hem. Jag hade fiskat efter sällskap för midsommar både till höger och vänster och fick napp hos barndomsvännerna. Tvekade in i det sista – mest för 30 mils körning bara sådär. Fredag morgon då 1an var avlämnad hos sin pappa ihop med diverse prylar för lägret bestämde jag mig hastigt och lustigt för att styra västerut.

Kom lagom till lunch efter att ha passerat ett rejält regn vid Våtsjön och i Karlstad var midsommarvädret kanon. Eller ja, det regnade inte i alla fall. Sill i olika former, varmrökt lax med romsås, tonfiskmousse, berg av färskpotatis, gott bröd, prinsisar och köttbullar. Allt man kan önska! Och så sällskapet. Barndomsvänner med respektive och en bror. No frills lixom. Skön och avslappnad midsommarstämning med blomster på bordet, nubbe i glasen (inte jag – skulle köra) och glädje i luften.

  
Snabbt hem till lilla mor (eller hennes lgh) för att lasta av och byta om, och så härlig promenad utmed vackra Klarälven tillbaks till vännerna.

Festligheterna fortsatte på kvällen då ytterligare några gäster slöt upp. Gott grillat och mycket snack. Skulle tagit en vända till kubbplanen men det rann ut i sanden. En stund efter midnatt traskade jag hem i sommarnatten. Fågelkvitter. En ljusnande morgon. Upplyst fontän i Sundstatjärn. Tankar om att första midsommar utan barnen gått riktigt bra.

Midsommardagen bjöd på en stunds arbete följt av brunch hos gårdagens värdpar, ett par timmars häng på deras altan i strålande sol, och så en uppfriskande och välbehövlig PW om i runda slängar 7 km. Dusch hemma och åter till brottsplatsen. Grillat på altanen och nu blev det både kubb och basket innan hemfärd.

Helgen avrundades med en tur med Karlstads Båtbuss som tog oss genom Klarälvsdeltat och slussning ut i en vik av Vänern. Promenerade tillbaks till city via mina uppväxtkvarter och mindes så gott som alla som bott i huset runt om. Några bor tom kvar – hade varit kul att springa på dem men området låg lugnt och stilla söndag förmiddag som det ju var.

   
    Summa summarum – en annorlunda midsommar som ändå var bra. Eller riktigt bra faktiskt.

Taggat:,

Kommentera

