Privilegierad

är ett svårt ord att stava till. Tur det finns stavningskontroll.

Jag sitter vid mitt köksbord och jobbar. I bakgrunden surrar både disk- och tvättmaskin. Jag blandar dokumentation med lite FB. Lite bloggläsning. En titt på nyheterna. Tar en sväng ut i trädgården och rycker ogräs inför att tunnan töms i morgon. Går upp och hämtar något på övervåningen. Sedan ut i garaget med returpapper och -flaskor jag tömt från tvättstugan. Tar en espresso – jag gick från middag hos Sis förut utan en kaffe. Funderar på erbjudandet om katt. En drygt 2-årig herre med 1-årig flickpolare som söker nytt hem. Tummen fortsätter att värka, men besöket på akuten visade ju att inget var trasigt. Så blir allt plötsligt stilla.

Först tänker jag på tomheten som omsluter mig. Jag är ensam i köket. På övervåningen har ingen varit sedan i onsdags morse (förutom mina 2 snabba besök till duschen och turen upp nyss). Inga röster. Ingen TV som surrar i bakgrunden. Studsmattan står i ett hörn av trädgården och väntar på hoppsugna barn. All belysning är släckt. Ute börjar det så smått skymma, men är ändå ljust bakom grönskan. Känner mig ensam och lite ynklig. Jag brukar inte känna så, men något kom över mig. Kanske var det förra veckans otroligt tragiska händelse med 17-åriga Lisa. Eller Läkare utan gränsers post som dök upp i feeden på FB om 25.000 människor på flykt i Niger. Eller något annat som undermedvetet poppade upp.

Och så tänker jag på hur bra jag har det. Mina älskade ungar är hos sin pappa och vi ses snart. Här väntar varsitt rum på dem – rum med sängar, leksaker, datorer, garderober med kläder. Loppan byter några gånger om dagen, men har faktiskt kommit så långt att hon viker ihop och lägger tillbaks. Precis som största brorsan – han har ordning och reda. Jag har ett hus som jag gillar. Tom älskar. Det finns endel att göra, men inget akut. Stora ytor. Mycket ljusinsläpp. Det mesta fixat till min smak. Trädgården är lagom stor. Idag kom leverans av en loungegrupp och jag har redan provat. Underbart att ta upp fötterna och krypa upp i hörnet med en bok.

I morgon åker jag till mitt jobb. Samma jobb jag haft sedan 1998. Nästan. Jag kanske överdriver lite om jag säger att jag älskar mitt jobb, men jag tycker mycket om det. Om jobbet. Om kollegorna. Kunderna. Arbetsuppgifterna. Utmaningarna. Jag har en lön som hyfsat reflekterar mitt mervärde till företaget. Flexibilitet i arbetstider och -plats (om jag inte är ute).

Jag reser om och när jag vill. Nästan (skulle kunna åka till NYC en gång i månaden om begränsningar saknades). Umgås med vänner – med och utan barn. Sommaren tillbringar vi på landet – en stuga i skogen utan varken el eller rinnande vatten men med naturen runt knuten. Vi har möjlighet att åka både söder ut och norr ut på barnens skollov. På ICA behöver jag inte scanna hyllkanten efter priset. Eller snarare extrapriset. Inte så att jag shoppar hej vilt, men jag behöver inte jaga lägsta på bekostnad av kvalitet.

Fina vänner finns både nära och på avstånd. Både att ta på och umgås med, och vänner som mest finns på nätet men ändå betyder mycket. Barnen har sina gäng de hänger med. 2an har tom flickvän. 1an ser fram emot högstadiestart i höst med nya vänner och nya utmaningar. Loppan är nöjd med livet. Nu kan hon äntligen cykla själv till vännerna runt hörnet.

Jag är privilegierad. Liksom de flesta runt om vårt avlånga land. Om vi bara sätter saker och ting i perspektiv. Tom nöjer oss med vad vi har och inte alltid letar efter större, dyrare, mer, oftare. Djupa tankar i måndagsnatten. Nu dax att stänga butiken.

 

Taggat:

One thought on “Privilegierad

  1. tantaugusta 16 juni, 2015 kl. 12:04 Reply

    Jag överväldigas också ibland av vilket fantastiskt bra liv jag lever. Då blir jag så lycklig att jag bara vill sätta mig ner och gråta en skvätt ;). Att bo här, att ha en fantastisk och frisk familj, att ha ett jättebra jobb och alla dessa vänner runt omkring. Få i världen som har det bättre.

Kommentera

