Katt

Jag vet inte, men eventuellt är jag, eller vi som i barnen och jag, påväg att bli med katt. Eller 2 katter snarare.

Ända sedan i höstas har jag funderat på katt. Hund går helt bort. Men katt skulle kunna funka. Inte en unge, men en större katt som behöver omplaceras av någon anledning. Fick nys på en katt kring jul, men någon annan kunde ta emot den snabbare än jag hade möjlighet att ens besöka, så det gick bort. Under våren har jag kollat de olika katthemmen men 90% av katterna går bort då de söker hem utan barn till katter som inte mår så bra. Ytterligare några försvinner för att det är små kattungar som behöver väldigt mycket närvaro de första 2-3 månaderna. Övriga försvinner/bokas innan jag har hunnit att reagera.

Men idag dök Zimba upp. Han är nästan 3 år och trivs inte i familjens nya bostad som är mycket mindre än den han är uppvuxen i. Jag hoppas att de säger sanningen om honom – det är direkt via en privatperson det är frågan om isf. En stund senare meddelar de att även lilla tjejkompisen Flisan, dryga året, behöver få hänga med. Slänger ut en fråga på FB om en kontra två katter, och alla är rörande överens om att det inte blir mer arbete med 2 – kanske snarare mindre, eftersom de har varandra, och är så goda vänner.

Åker till ägarna i morgon för att se vad det är för katter det är frågan om. Tar inte med något av barnen, utan låter dem veta först när jag bestämt mig.

Är jag helt galen? Saknar erfarenhet av katt, men växte upp med hund. Tror att en katt kan bli hur bra som helst med barnen.

8 thoughts on “Katt

  1. Singel i förorten 16 juni, 2015 kl. 10:34 Reply

    Jag är såååå glad över våra två katter. Vi valde två just för att de skulle ha sällskap med varandra. Så mycket erfarenhet behövs nog inte. Se till att de har en kattlåda, även om de kommer att vara ute. Torrfoder från djuraffären är att föredra, byt vatten ofta. Fick rådet i djuraffären att inte ha maten och vattnet bredvid varandra då de dricker mer om man har de åtskilda eftersom det ser ut så i naturen. Om det stämmer vet jag inte.
    Vi pratade om onsdagen, kanske vill du och barnen komma över till oss i stället på onsdag, hälsa på katterna och fika lite?

    • Ett stenkast från Fyndet 16 juni, 2015 kl. 07:26 Reply

      Jag tror jag har bestämt mig! Träffade katterna länge idag och de är jättefina och goa. Pratat med barnen som tyckte det lät mkt spännande. Ska sova på saken och lovat ägarna att ringa i morgon med besked.

      Jag har inte barnen i morgon – får jag hålla det öppet med fika?

      Kram

  2. Susjos 16 juni, 2015 kl. 09:26 Reply

    Det kommer att bli toppen! När jag skaffade katt för 1:a gången hade jag inte heller någon erfarenhet av katt (bara hund hemifrån), och efter något år så skaffade jag en katt till, som då var kattunge och min ettåriga katt fräste lite,så jag var hemma en dag från jobbet så de inte skulle hamna i slagsmål, men icke- de blev bästa vänner! Lycka till!

    • Ett stenkast från Fyndet 18 juni, 2015 kl. 02:29 Reply

      Tack! Nu har vi tackat ja till katterna, och de kommer på tisdag eller onsdag. Mycket spännande!

  3. ST-doktor 21 juni, 2015 kl. 09:35 Reply

    Spännande med katter. Bra erfarenhet för barnen, det är fint att få växa upp med djur.

  4. […] blir inte en. Det blir […]

Kommentera

