Sommarenkät

En Granntant som jag både följer och känner lite sådär har snott en sommarlista från Underbara Clara, som i sin tur snott den från någon annan. Jag kapar den hej vilt utan skrupler.

Mina planer för sommaren:
En salig mix. Landet i ett par omgångar. Först med barnen, sedan med barnen igen när de kommer från sin pappa. Emellan dessa tillfällen blir det nog jobb och landet med Mamma, Sis och hennes barn. En vända till Gotland ska jag hinna med tillsammans med goda vänner, samt att skicka 2an till Tyskland på ungdomsläger i 4 veckor. Och så en ensam semestervecka där jag är öppen för förslag. En resa någonstans vore trevligt. Vecka 33 för hugade spekulanter.

Bästa sommarstället:
Björnbo. Vår lilla timmerstuga i mitten av de sörmländska skogarna. Promenadavstånd till en sjö. Inget rinnande vatten eller el. Utedass. Skogen inpå knuten. Öppen spis. Tvätt och disk med utsikt över sjön.

Favoritsommarblomman:
Klematis. Allra helst vit. Köpte 2 plantor som enligt info var samma sort. Knappast troligt va?!


Här badar jag helst:
I vår lilla sjö. Vid 22-tiden. Eller tidigt på morgonen när jag tar en tur mellan bryggorna. Ca 750 meter. Softar sedan på bryggan i bara mässingen.

Hur länge ska du vara ledig?
6 veckor blir det nog. Måste plocka ut föräldraledigheten innan allt åker tillbaks till statens lador.

Vad ser du mest fram emot?
Lugna stunder på landet. Bad för barnen. En god bok i hängmattan för mamman. Grilla. Lite rosé. Kompishäng på Gotland. Kanske en resa (v 33, för den som missade info ovan).

Vad kommer du köpa inför semestern?
Några böcker.

Det här lyssnar jag på i sommar:
Det blir nog Sommarpratare. Har faktiskt inte spanat in listan än, men tycker att de flesta brukar vara intressanta. Tyvärr har vi urkass täckning på landet, så att ladda ner finns inte riktigt på kartan. Ska se om vi kan skaka liv i någon radio och ta med och därmed lyssna ”live”.

Favoritsommardoft: Regnblöt asfalt.

Hur kommer du att göra dig illa?
Stickor i fötterna när jag går barfota på spången till badön. Ett klämt finger när luckan till jordkällaren ska stängas. En bula i pannan när hängmattan snurrar runt ofrivilligt.

Vad oroar du dig för?
Inte särskilt mycket, tror jag (och det här svaret var direkt kopierat från Granntanten)

Hur kommer du minnas din semester sen i september?
Mycket tid med barnen. Sol. Grillparty vid dammen. Gotlandshäng med barndomsvänner.

Den ultimata sommardagen:

Upp tidigt innan alla andra vaknat och ner till bryggan för ett dopp i stilla sjö. En kvart-halvtimme på brygga för att soltorka. Frukost ute – kaffe och hummelsurr gör sig fint ihop. Därefter en tur till badholmen med barnen, sillunch, lugn em i solen, kanske en tur med kajaken och något av barnen, grillmiddag med jordgubbar, en tur till bryggan och spana kvällssol. Yatzy m Sis som avslutning. Livet.

 

Taggat:, , ,

3 thoughts on “Sommarenkät

  1. f 10 juni, 2015 kl. 07:03 Reply

    Vilken fantastisk sommar du beskriver! Åh, vad jag blir avundsjuk på dig som får uppleva det här!

    • Ett stenkast från Fyndet 10 juni, 2015 kl. 02:53 Reply

      Hoppas går ju i alla fall. Stugan är inte fullt lika inbjudande om regnet strilar och det är 12 grader ut – som 12 juli 2012. Då var det ingen höjdare att sitta 7-8 personer, varv drygt hälften (rastlösa) barn, inklämda i stugan.

      Jo men jag förstår att jag är privilegierad med en stuga. Fast den är bara 40 kvm, har inget rinnande vatten och ingen el. Plus utedass 🙂

  2. tantaugusta 11 juni, 2015 kl. 06:25 Reply

    Låter fantastiskt! Jag ska också ha sex veckors ledighet. Längtar som en tok, börjar känna mig lite mör.

    Vi ska också vara i sommarstugan. Sista året vi har den nu så jag hoppas på en fin sista sommar.

Kommentera

