Det är bra för gruppdynamiken att ändra klasserna

Fick klasslistan för Loppans klass till åk 1, och den klass hon gått med under hela F-året är splittrad. Så vitt jag kan se på namnen till 1:an får hon gå med en handfull barn från sitt F-år. Tittar jag på de andra två klasserna så är det många barn från F-året som fortsätter att gå ihop, och dessutom är det väldigt många som återförenas med sina kompisar från förskoletiden.

Blå gruppen har varit en väl fungerande grupp vad jag förstår på pedagogerna, och jag förstår inte varför de prompt ska splittras. E var ledsen nog som det var när hennes förskolegrupp från förra året delades i 3 medan barn från andra förskolor hölls ihop i mycket större utsträckning. Enligt ledningen på skolan är det bra för dynamiken att röra om i grytan då och då men jag ser hur de stökade i 1ans kull under åk 1-3 och det har ju inte lämnat positiva spår direkt.

Självklart har jag inte sagt något negativt till Loppan om detta, men jag vet att hennes funderingar kommer att komma. Det inser skolan också, som på fler sätt i sitt informationsbrev säger att det är viktigt att vi vuxna inte projicerar eventuell besvikelse över de nya klasserna på barnen..

2 thoughts on “Det är bra för gruppdynamiken att ändra klasserna

  1. tantaugusta 3 juni, 2015 kl. 04:56 Reply

    Jag vete sjutton. Äldsta börjar fyran i höst och de tre befintliga treorna ska göras om till tre nya fyror. Fick besked härom dagen att alla informeras om de nya klasserna på plats på uppropsdagen i höst. Kommer alltså att komma som en kalldusch på plats om man skiljs från sina bästisar. Jag är mycket tveksam…

  2. Singel i förorten 4 juni, 2015 kl. 11:36 Reply

    Ja, det kan vara bra att byta klasser och ändra om ja. Om allas behov tillgodoses.

    I dotterns skola har de arbetslag. I ett arbetslag finns det två-tre utbildningsgrupper. Dessa byts varje termin, men du tillhör alltid samma arbetslag. Har funkat fint sedan 4 år. Barnen får ett bredare kontaktnät och behöver aldrig känna sig ensamma. Dessutom blandas vissa lektioner ändå över utbildningsgrupperna.

    Men att slå i hop eller byta klasser bara tror jag inte på.

Kommentera

