Le människa, livet blir mycket lättare då

Bakom min rygg. När vi passerat varandra. Sa hon högt med sarkastisk röst ”Le människa, livet blir mycket lättare då”. 

Först en stund senare insåg jag att kommentaren var avsedd för mig. Det var ju bara vi på spången utmed vattnet där i måndags. 

Vad har du för rätt att döma mig? Vad vet du om mitt bagage? Vad vet du om vilka tankar som passerade hos mig i den bråkdel av ett ögonblick då vi passerade varandra? Ja, jag tror också att det finns mycket positivt i ett leende. Men aldrig skulle jag komma på tanken att fälla en sån kommentar till någon jag passerar under sekunder. 
När tankar kring barnens mående snurrar som förrymda kometer i en annan galax. När oron för hur veckorna på annan ort gestaltar sig upptar mycket vaken tid. När orken tryter och jag inte är den mamma jag vill vara. När min egen kraft tas ifrån mig på saker jag har svårt att påverka men ändå inte klarar att släppa. Då. Då lovar jag dig, du okända människa, att dina ord inte lyfter mig. Inte alls. 
Taggat:

One thought on “Le människa, livet blir mycket lättare då

  1. ragazzemaria 9 april, 2015 kl. 11:29 Reply

    Så himla ruttet! 😦

Kommentera

