Det är lustigt hur man tar på sig

Läraren: Är alla med på att vi planerar för klassresa i vår?

Föräldrarmötet: Unisont ja (28 av 38 elever representerade)

Läraren: Kan jag få några frivilliga som tar tag i det från föräldrarhåll

Föräldrarmötet: 7 mammors händer i luften. 2 av dem ensamstående. Övriga med massor av engagemang i andra årskurser, sporter och liknande. Övriga 21 sitter som stenstoder. En av dem vet jag hade stränga order hemifrån att sitta på händerna. Men så är han baskettränare, med i föräldrarådet, driver eget företag och har 4 hemmavarande barn.

Taggat:

8 thoughts on “Det är lustigt hur man tar på sig

  1. Cissi 15 oktober, 2014 kl. 08:47 Reply

    Sju är ju ändå många! Jag är glad om det är någon som räcker upp handen….

    • Ett stenkast från Fyndet 15 oktober, 2014 kl. 09:44 Reply

      Ja Cissi, 7 är jättemånga, och jag inser att jag inte formulerade mig särskilt väl i inlägget. Vad jag ville peka på att vi sju som anmälde oss inte direkt har fritiden full av fri tid, och har under alla åren med barnen varit väldigt involverade på olika fronter i skolvärlden. Jag känner inte till alla andras bakgrund av dem som var där, men tillräckligt många för att veta att de ”aldrig” skulle lyfta ett finger…

      Ofta, ofta är det samma föräldrar som dyker upp i alla sammanhang..

      • Cissi 15 oktober, 2014 kl. 09:56

        Så sant, Ylva!

  2. Granntanten 17 oktober, 2014 kl. 02:52 Reply

    Samma här. Jag gjorde mig gravt osams med en pappa i Minors klass första föräldramötet när jag dissade den där oviljan. Då handlade det om att någon skulle fixa grillkväll för klassen. I det ingick: sätta datum, köpa 4 påsar kol, sätta igång eld och eventuellt att se till att det var undanplockat efteråt. Han hade INTE tid med det för han var en Viktig och Upptagen man.

    Varför jag inte anmälde mig själv? För att jag just erbjudit hela klassen att komma ut till oss på ett heldags-bondgårdsbesök med korvgrillning, hönsklappning, prat med mjölkbonde, ko-spaning och färska bullar och saft.

    Men det är klart, jag hade väl kunnat ta grillningen med. :p

    • Ett stenkast från Fyndet 22 oktober, 2014 kl. 10:56 Reply

      Granntanten, det är verkligen för underligt det här.

      Ett tag högg jag som en kobra på de lätta uppgifterna för att med gott samvete stå över de som krävde större insats. Tills jag insåg att alla mina småhugg vida översteg omfattningen av ett större…

      • Granntanten 22 oktober, 2014 kl. 08:23

        Men du högg i alla fall. De flesta slår ifrån sig totalt…

  3. Klassiskt. Tänker att din hand nog åkte upp?

    • Ett stenkast från Fyndet 22 oktober, 2014 kl. 10:53 Reply

      Nej men hur tänkte du då 😉
      Jomenvisstserru. Hur svårt ska det vara att låta bli lixom?

Kommentera

