Tonårstrots

Alltså.

Den där leveransen jag fick för snart 13 år sedan. Den verkar inte riktigt funka. Eller, jag fick aldrig med någon manual så jag vet ju inte säkert men det känns som att förväntningar och leverans inte riktigt är på samma våglängd. Funktionerna som är aktiva är generellt sett helt ok, men de där små extra features som man tycker man har rätt att få in emellan, de ligger fortfarande latenta.

Till exempel så möts väldigt många av mina inputs för närvarande med ”jag vill inte”, ”jag kan inte” eller ”jag har ingen lust”. Leveransen har i många avseenden stora problem med att interagera med efterföljande leveranser. Det föreligger definitivt väldigt ojämn kompatibilitet. Den är framförallt sällan dubbelriktad men vad det verkar är problemen primärt riktade internt i systemet. Vad gäller den externa integrationen verkar komponenten fullt kompatibel.

Eftersom det dessutom verkar som att operativet bör styras dualt så uppstår obalans gärna när endast en kontroll åt gången är aktiv vilket sedan ett par år tillbaks är defaultläget.

I normal drift funkar allt (nåja, det mesta) som det ska men så fort någon av de interna processerna får sig en törn sätts hela maskineriet ur spel och den operativt ansvarige, vilken tillika är strategiskt ansvarig och vd med delat ansvar, står handfallen. Varken hot eller utfästelse om belöning hjälper. Konsekvenser har måttlig utdelning. Framför allt blir det ju inte hållbart när konsekvenserna inte ”överlever”.

Fast han är söt när han sover.

Taggat:

22 thoughts on “Tonårstrots

  1. Cissi 29 september, 2014 kl. 11:39 Reply

    Jag tror vi nästan fick samma typ av leverans. Fast jag fick min två år tidigare. Ibland blir det bara total error och så är det bara lite vila och omstart av systemet som behövs för att det ska fungera att interagera igen.

    • Ett stenkast från Fyndet 3 oktober, 2014 kl. 10:57 Reply

      Vila och omstart känns som bra rekommendation. Tycker dock det är jobbigt med dehär slumpmässiga ”blåskärmarna” – man vet ju inte vad som utlöser.

  2. ragazzemaria 29 september, 2014 kl. 05:20 Reply

    He He! Verkar inte som att verksamheten fått det den kravställde?

    • Ett stenkast från Fyndet 3 oktober, 2014 kl. 10:59 Reply

      Tror kravspecen saknas rent generellt!
      Beställarna var sent ute så det hans nog knappas med någon fördjupning.

  3. Lillasyster 29 september, 2014 kl. 06:13 Reply

    🙂

  4. Susjos 29 september, 2014 kl. 10:52 Reply

    Låter invecklat!!! Lycka till!

  5. vardagsgladje 1 oktober, 2014 kl. 09:29 Reply

    😀

    Får du verkligen svar i hela meningar?!!!! Här är det mest véné (=vet inte).

    • Granntanten 6 oktober, 2014 kl. 10:33 Reply

      ”Mmstrax” i en diffus tonart ingår också i min. Men jag har kanske extended version?

      • vardagsgladje 7 oktober, 2014 kl. 04:04

        Ser nu att du har en nyare årsmodell. Tror du att min går att uppgradera?

      • Granntanten 7 oktober, 2014 kl. 09:28

        Det är ju då systemfelen och blåskärmen obönhörligt slår till. :p

    • Ett stenkast från Fyndet 15 oktober, 2014 kl. 10:17 Reply

      Véné är väldigt ofta förekommande. Likaså ett output som Aa – både i tal och skrift. Men faktiskt förekommer en hel del meningar; någotsånär korrekt sammansatta.

      • Ett stenkast från Fyndet 15 oktober, 2014 kl. 10:18

        Hur gör man med det frekventa ”strax” eller ”jag ska”? I min värld följs de av handling, men här verkar det inte som att syntaxen går hela vägen.

  6. Louise 1 oktober, 2014 kl. 03:45 Reply

    Haha, just så:) fick samma typ av felleverans. Vi kan returnera ihop och dela på portot.

    • Ett stenkast från Fyndet 15 oktober, 2014 kl. 10:20 Reply

      Låter som en plan! Eller ska vi byta en sväng? Det verkar som att min leverans fungerar mer felfritt ihop med externa komponenter.

  7. moreliamorelia 1 oktober, 2014 kl. 08:58 Reply

    Fantastiskt välformulerat!

  8. Linda 3 oktober, 2014 kl. 08:33 Reply

    Haha! Så roligt skrivit!

  9. Granntanten 6 oktober, 2014 kl. 10:32 Reply

    Och min kom för drygt tretton år sen, men verkar vara ur i stort sett samma batch.

    Jag tror det ska vara så. Det blir vissa driftsstörningar när operativsystemen uppgraderas. Och vi som nått Level 40+ har kanske lite lite förståelse för Level 12 och Level 13 tänker jag. De har inte samma skills som vi, helt enkelt.

    • Ett stenkast från Fyndet 15 oktober, 2014 kl. 10:21 Reply

      Skönt att höra Granntanten! Och visst har jag förstått på andra systemägare att just Level 12, 13 och i viss mån 14 är stadier som ska passeras trots diverse hinder 🙂

      • Granntanten 15 oktober, 2014 kl. 06:38

        Extra knöliga banor där. *nickar*

Kommentera

