Vandrar i sommarnatten

Påväg hem från Sis. Efter en middag med Sis och Mamma. Vi har haft 2 intensiva dagar med budgivning på en lgh för mammas räkning. Hon har varit utomlands så jag fick steppa in.

Till slut var det bara att acceptera faktum. Den andra budgivaren hade färre spärrar än mamma. Jag tror hon just betalat det högst kvm-priset landsortshålan bevittnat. Ever.

Så vi åt middag ihop. Och tog ett glas bubbel. Pratade. Mamma är inte ledsen. Kanske en gnutta besviken. Men så konstaterade vi att hon sparat en faslig massa pengar.

Nu vandrar jag hemåt. Molnen har dragit bort. Det är en relativt ljus sommarkväll. Inga syrsor men väl surret från motorvägen. E4:an är nära men så länge man inte fokuserar på ljudet försvinner det.

En hund skäller i villakvarteren. En hare hoppar förbi 3 meter framför mig. En fågel kvittrar förtvivlat – är det månde mamman som söker efter ungen som trillat ur boet?

Marken är fortfarande fuktig efter regnet. Lukten av blöt asfalt har tyvärr dunstat – annars gillar jag den. Passerar en schersmin som dränker sin nejd i doft. Några sniglar glider saktmodigt utmed gatan.

Det lyser i fönstren. Bakom gardiner, persienner eller helt öppet. Jag ser tv-flimmer. Stearinljus. Anar tisdagskväll i timmerstugan. Tvåsamhet. Det är ju ändå villakvarter.

Sakta går jag hemåt. Hem till mitt hus. MITT hus.

Taggat:

2 thoughts on “Vandrar i sommarnatten

  1. miagnilla 2 juli, 2014 kl. 03:30 Reply

    Så vackert beskrivet! 🙂

Kommentera

