Skolavslutningspresenter

Lustigt.

Om 4 dagar är det skolavslutning. Börjar forska i vilka som kan tänkas vara klassföräldrar. Hittar ett gammalt protokoll från föräldrarmöte ht 2013 där närvarande föräldrar bestämmer att de första 12 barnens föräldrar är klassföräldrar den terminen. Inget nytt val inför vårterminen är gjort.

Eftersom vi heter som vi gör behöver jag ingen klasslista för att inse att vi är del av denna massa. Uppenbarligen har ju 12 familjer varit åt fanders för många för ingen steppar in och tar ansvar. Eller styr upp. Eller vad man vill kalla det.

Så, fram med ett mail med allas (?) adresser och så en fråga om att samla in till lärarna. 100 spänn. Swish eller konto. Ett 10-tal studsmail. Ett surt mail från någon som tydligen står felaktigt på listan. Men samtidigt ganska omgående respons från ett 15-tal familjer att de är med.

Tack för att du fixar. Åh vad gulligt att du tagit tag i det här
Men ska du som är själv med barnen?!
Säg till om vi kan hjälpa till

Varför blir jag alltid gruppens samvete… Det är ju långt från första gången jag rycker ut och roddar.

Jaja, det var självpåtaget. Det var det.

Note to self: Nästa gång tiger du och ser om dit eget hus. Punkt.

Taggat:

4 thoughts on “Skolavslutningspresenter

  1. vardagsgladje 9 juni, 2014 kl. 08:22 Reply

    Känner igen mig…men det går att ändra på om man tänker på det aktivt. Jag får fortfarande impulsen, men låter det stanna vid det. Kunde t.o.m. hålla mig i skinnet förra året då jag var en av fyra klassföräldrar och jag hade styrt upp föräldravandringen i början av terminen och tyckte att de andra tre skulle göra något de oxå.

  2. Kompisen C 9 juni, 2014 kl. 09:45 Reply

    Hej! Här i där vi bor i Munchen är det slagsmal om att bli klassföräldrar. Bland Hausfrauarna alltså. Sa da far de gärna ta hand om allt. Alla blir glada: de som inte jobbar borta och vill, och vi som jobbar borta och helst slipper. Kram

  3. Louise 9 juni, 2014 kl. 01:51 Reply

    Ja visst är det lustigt. För första gången på 9 år har jag hållit mig i skinnet. Jag har gjort mitt för ett tag i uppstyrning, nu lämnar jag plats för andra. Så väldigt svårt.

  4. Lillasyster 9 juni, 2014 kl. 10:49 Reply

    Japp! Jag Tog ju upp det (att ingen pratat/agerat ang insamling) och vi började prata om det. Vips så har du skrivit ihop ett mail och tryckt på sänd. Då blir det liksom så!

Kommentera

