Nutid. Dåtid. Framtid.

Idag träffade jag en man. En man runt de 75. En man som nog mindes svunna tider då han såg oss. Han blev uppspelt. Sken upp. Frågade vad vi gjorde här. Om vi hade kul. Om vi trivdes.

Ibland blir jag livrädd när jag tänker på att jag kommer att vara där själv en dag. Där när jag ser de som är yngre, till och med mycket yngre, och får något längtansfullt i tanken och blicken. När min nuvarande situation får mig att drömma mig tillbaks. Oavsett om det är till åren på högskolan, åren i Kenya, eller åren när barnen var små. Eller vad som helst som hänt tidigare.

Jag hoppas så innerligt att jag kan minnas olika decennier och epoker med glädje, och inte med en bitter smak i munnen över att åren är historia och inte nutid. Att jag kan glädjas åt nuet och se dåtiden som något som varit. Något som format mig till den jag är nu, och som skapat minnen att plocka fram då och då.

Så ofta kommer jag på mig själv att tänka ”då, då när X har hänt, då kan vi fokusera”. Jag måste lära mig att leva mer i nuet. I detta idag.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift of God, which is why we call it the present.

Jag kanske inte kan hålla med om den exakta lydelsen ”gift of God” men essensen är väl värd att tänka över.

Taggat:

Kommentera

