Du får stanna hos mig i natt – repris..

Fick en flashback igår när jag skulle lägga mig. Lilla lusen hade somnat i min säng (ja, hon gör det titt som tätt..), och eftersom andra halvan var full av kläder inför resan, så kunde hon inte ligga kvar (vilket hon gör allt som oftast, om hon somnar där..). Jag skulle precis bära ner henne när jag kom att tänka på en text jag skrev här på bloggen för något år sedan.  Hon fick ligga kvar medan jag började söka bland gamla inlägg, och tillslut hittade jag det jag letade efter. Planen att flytta henne till egen säng ändrades i en hast, och jag makade undan packningen för att kunna krypa ner hos henne istället.

******

 

Du får stanna hos mig inatt.

Utsträckt ligger du bredvid mig. Lugna andetag. Händerna lojt vilandes under din kind. En armbåge som petar mig i sidan. Jag känner din värme. Vill krypa nära. Hålla dig för evigt. Inte se dig gå i morgon.

Jag kröp ned till dig för en stund sedan. Du makade på dig i sömnen. Gjorde plats. Fast du själv tar knappt någon. Om du inte lägger dig på tvärsen förstås.

Mina ögon har vant sig vid mörkret. Du är så vacker när du ligger där. Omedveten om att jag tittar på dig. Pillar bort hårslingan från din panna. Stryker dig över kinden. Det rycker lite i ena mungipan. Tar din hand i min. Trycker den lätt och du svarar.

Nattens mörker och tystnad får tankarna att fara. Det är bara du som hörs. Varför. Varför får jag inte ha dig hos mig alltid. Jag vet ju svaret men det gör inte ensamheten lättare.

Kanske borde du sova i din egen säng inatt? Men jag har inte lust att köra iväg dig. Själviskt håller jag dig kvar. Fast jag vet att du inte har något emot det.

Älskade lilla loppa. Du får stanna hos mig inatt. I morgon skiljs vi för ännu en vecka.

Du får stanna hos mig inatt

 

*****

Många saker blir lättare med tiden. Avskeden blir det inte. Och denna gång är det 2 veckor tills vi ses, eller åtminstone tills barnen kommer och bor hos mig – ses gör vi garanterat före dess.

 

One thought on “Du får stanna hos mig i natt – repris..

  1. Susjos 25 mars, 2014 kl. 01:09 Reply

    Fint!!! ♥

Kommentera

