Svårt val

Sälja med eller utan mäklare…

Jag har en presumtiv köpare. Jag vet att hon är mycket angelägen. Det är en vän till en bekant. Eller en vän till många bekanta. Jag vill kunna träffa henne i centrum med gott samvete, och samtidigt vill jag ju ha ut så mycket som möjligt.

Om jag säljer direkt till henne, slipper jag hela processen med att styla, fota och ha femtioarton personer springandes här på visning. Jag missar chansen till en galen budgivning. Jag risker inte heller att inte få en galen budgivning. Jag säljer till någon som jag märker tycker om mitt lilla hus. Vars barn tycker om mitt hem. Även om jag förstås förstår att det är inte mitt hem de gillar, utan den potential de ser i huset.

Om jag går via mäklare så slipper jag allt praktiskt. Jag får tillgång till ett antal potentiella intressenter. Jag är inte den som sätter priset (eller jo, indirekt, det finns ju en nedre gräns för vad jag vill sälja för).

Vinner jag något annat med mäklare? Givet att det är en bostadsrätt och inte en villa jag säljer?

Taggat:, ,

4 thoughts on “Svårt val

  1. Martina 3 mars, 2014 kl. 11:49 Reply

    Många mäklare erbjuder fri värdering vilket kan ge dig en objektiv fingervisning om priset. Jag vet inte vad mäklare tar i arvode för att fixa alla papper, pengaöverföring etc (men utan visningsar, budgivning etc) Det kan ju finnas fördelar med att ha med mäklare. De kan ju ha ett spekulantregister så du får en budgivning utan allmän visning och istället har enskilda visningar bara för de superintresserade. Tror även vissa långivare kräver mäklare men det kan vara helt missuppfattat från min sida. Ring en mäklare och fråga. Jag tycker det låter skönt att slippa allmän visning men för 100 tkr eller mer så är det ju värt det….

    • Ett stenkast från Fyndet 5 mars, 2014 kl. 05:21 Reply

      Tack Martina, jag har haft 2 olika mäklare hemma för värdering så jag har ett hum. Tänker som du att om den mäklaren jag är mest intresserad av att anlita har ett spekulantregister så att vi kan ha enskild visning, så är mycket vunnet. Ska fundera mer på det om inte nuvarande spekulant vill gå vidare.

  2. Kajsa 5 mars, 2014 kl. 01:55 Reply

    Du kan anlita en mäklare för att enbart få hjälp att skriva alla papper, det gjorde vi, det kändes tryggt att få hjälp av någon som kan allt sånt. Kommer ej ihåg vad vi betalade. Ev kanske man även kan få hjälp av banken med detta.

    • Ett stenkast från Fyndet 5 mars, 2014 kl. 05:22 Reply

      Tack Kajsa, definitivt kommer jag ta hjälp för pappersexercisen – antingen av min bank eller av en mäklare. Tror att de tar runt 5´och det kan det nog vara värt.

Kommentera

