Att försäkra sig om försäkringen

Helt oönskat hade jag hyrbil i 10 dagar. Allt pga en tomte i vårt garage på jobbet som la i backen och tryckte plattan i botten utan att kolla läget först.

När jag hämtade ut bilen blev jag måttligt nöjd över det faktum att jag måste stå för 1/3 av km-kostnaden plus den helt frivilliga självriskelimineringen. Trodde i min enfald att om en skada täcks av den orsakade partens försäkring, så skulle man inte ha några kostnader i samband med åtgärdandet, men så var det tydligen inte.

Tänkte att 55 kr/dag i 8-10 dagar stjälper inte min ekonomi, så efter att ha kontrollerat att allt täcks av försäkringen så åker jag därifrån. När jag säger allt så menar jag verkligen allt. Det finns inget som kan hamna utanför försäkringen? Nej då, med den här elimineringen kan du inte få några andra kostnader än just 55/dag plus kmkostnaden.

Fick ett stenskott redan 4 dagen. Ringde Avis och frågade om jag behövde komma in och visa upp skadan. Nej, det räcker med att ta det när jag lämnar tillbaks var svaret. Lämnade in bilen i fredags. Efter lite efterforskning kom en kille från Avis (bilen hyrd hos Avis på Toyota) och konstaterade att han ville inte se stenskottet (det regnade ute…), utan att självriskelimineringen och kmkostnad skulle debiteras mitt kort. Inte ett ord om något extra för rutan. Förstås. Det skulle ju ingå i försäkringen.

stenskott

Döm då om min förvåning när en annan lirare från Avis ringde idag, och ville meddela att 1500 kr i självrisk för de skadade rutan skulle påföras kortet också. Efter långt dividerande lovade han att kolla med killen som hyrt ut, och återkomma om det trots allt skulle vara en kostnad för självrisken. Hittills har jag inte hört något så jag hoppas de tagit sitt förnuft till fånga.

Kommentera

