14 Februari – Alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag. Kommersiellt jippo eller en dag värd att uppmärksamma?

I början på 80-talet var jag utbytesstudent i USA. På Alla hjärtans dag svämmade skolan över av rosor. De populära tjejerna fick upp emot ett dussin rosor var. De mindre populära kom väl i alla fall hem med några stycken. Själv gick jag hem tomhänt, och tyckte att Valentines Day var ett jävla påfund. På den tiden hade vi inte infört konceptet i Sverige.

Några år senare gjorde min pojkvän ”slut” just på Alla hjärtans dag. Inte helt optimalt. Vi hade så smått infört någon form av firande då, så han borde ha vetat, tyckte jag. Dessutom hade han själv varit i USA ett år, och definitivt fått sig en dos av det hela. Vad vet jag. Det finns ju knappast någon bättre eller sämre dag på att avsluta ett förhållande, och oavsett så gjorde det hela att jag i alla fall kommer ihåg det hela. Förresten är det 28 år sedan idag.

Idag då. Idag har jag och syster skickat blommor till vår mamma från oss och barnen. Vi gillar att skicka blommor till henne, och idag blev det en fin bukett med ranunkler och tulpaner.

 

Alla hjärtans dag

 

Om jag blir uppvaktad? Tveksamt. Barnen har inte riktigt nått åldern då de är ”självgående” på uppvaktningsfronten, och att deras far skulle vara behjälplig just denna dag tror jag inte är aktuellt. Annars är han förstås med på ett hörn vid jul och födelsedag och så. Mamma skickar nog ett litet kort. Och kanske syster. I Finland kallas dagen för Vändagen ,och det är ju faktiskt ett snäpp bättre. Så kan man otvunget uppmärksamma vänner i sin omgivning utan att det blir ”misstolkat”.

Önskar dig en bra dag oavsett du firar eller inte – om ”inte” så kanske du kan fira dig själv!

Taggat:, , ,

Kommentera

