Att ta hand om mig själv.

Jag är ganska bra på att ta hand om andra. Om de vill bli omhändertagna, that is. Att se andra och åtminstone erbjuda en hjälpande hand. Jag hoppas att jag för det mesta lyckas erbjuda utan att pusha på. Det är det sista jag vill. Att komma in objuden. Även om det kanske behövs ibland – om den andra inte vågar se sitt behov.

Men att ta hand om mig själv. Det är jag sämre på. Både vad gäller kroppen och knoppen. Att avsätta tid för fysisk aktivitet. Tid att planera vettig mat. Utrymme för egentid. Egen tid som jag ju egentligen har gott om varannan vecka. Tid som borde vara en plusresurs jämna onsdagar och 6 dagar framåt.

I maj 2009 dök jag. Fruktansvärt djupt. Tyvärr var mat och annat man kan stoppa i munnen min tröst under det kommande dryga halvåret. Andra svälter sig i sorg. Jag svullade. Och vältrade mig i självömkan. Tack och lov fanns goda vännen M som tog med mig på barnvagnspromenader – annars vet jag inte vart det hade slutat med vikten och förståndet. Och Lillasyster. Och U förstås.

Med små barn hemma har ursäkten varit att det inte gått att komma iväg på träning. Det är ju rent skitsnack, det vet jag också. Sats har ypperlig barnpassning, och där var E en hel del under 2010. Jag gick ju och anmälde mig till Tjejmilen utan att ha sprungit ett steg på säkert 20 år i början av 2010 och bandet där gjorde att jag tog mig runt milen på en för mig ok tid.

Så passerade 2011, 2012 och 2013, och inte förrän i augusti 2013 sparkade jag mig själv i baken och tog tag i motionerandet igen. Orsak? Hoppsan, jag hade visst anmält mig till Tjejmilen. Det insåg jag inte förrän 3 veckor innan, då ett stort vitt kuvert med Deltagarbevis dök upp i posten. Hittade appen GetRunning som skulle få värsta soffpotatisen att i någon form av jogg/löpning avverka 30 minuter utan paus. Detta på 9 veckor. Det gick faktiskt över förväntan. Och med några undantag under hösten, framförallt kanske under slutet av november/ början december, så har jag faktiskt kommit iväg. Kommit ut. Jag kan nu tillslut (igen) ta mig runt 5 km utan att falla död ner. Ingen höjdartid, men runt 7.30/km.

Och så går jag. 6-8 km är ingen ovanlighet en skön kväll. På den barnlösa veckorna. På lunchen, 2-3 ggr per vecka, kan vi nog få ihop 2,5-3 km. Har ett mål att utföra 120 pass 2014, och då räknas allt som är ombytt. Även oplanerade oombytta snabba promenader räknas om de överstiger 30 min (egen regel). Hittills ligger jag på plus. 15 av 120 pass (12%) på 10% av dagarna.

I början av januari körde jag en 18 dagars ”detox”. Shakes och soppor för hela slanten. Bortåt 40 liter vatten. -8 kg. -8 är ju inte slutresultatet, eftersom man tar tillbaks endel vätska i kroppen efter avslutad kur, men ca -5 tror jag det landade på. Detta var för att få en kickstart på det som komma skulle. 4 februari var vi 3 glada, upprymda och förväntansfulla som klev in på VV för att för x:te, och sista, gången i ordningen får stöttning i vår omläggning av kost i syfte att förbättra hälsan på sikt. Ca 17 totalt ska bort. Med planering av mat. Planering. Storköp. Recept. Inget sista minuten. För MIN skull. För en gångs skull.

Nu ska jag fortsätta att ta hand om mig själv!

Taggat:, , , ,

7 thoughts on “Att ta hand om mig själv.

  1. mariagunilla 6 februari, 2014 kl. 08:39 Reply

    Bra där! Härligt att få en stund att tänka på sig själv och lägga upp planer.. lycka till!!

  2. Cissi 6 februari, 2014 kl. 08:44 Reply

    Kepp going! Du är motiverande och inspirerande. Att ta hand om sig själv är viktigt.

    Kram!
    Ps jag tror inte jag har lösenordet? Får jag läsa?

    • Ett stenkast från Fyndet 7 februari, 2014 kl. 04:09 Reply

      Tack Cissi!
      Du såg messet?

      • Cissi 7 februari, 2014 kl. 08:19

        Ja, jag tror det. Både om hjälpen du erbjöd och lösenordet. 🙂 kram och tusen tack!

  3. Maria på Ekollonvägen 7 februari, 2014 kl. 01:14 Reply

    Jag är så glad att just DU är min vän!!!! Kram

Kommentera

