Att knäcka cykelkoden

I början av sommaren fick Ebba en cykel. Utan stödhjul, eftersom jag är lite skeptisk till dess funktion och påverkan på vanlig cykling. De senaste 2 åren har hon haft en springcykel, vilket i brödernas fall varit en direkt inkörsport till friktionsfri övergång till en normal tvåhjuling.

Nåväl, vid första försöket påtalade en lite äldre grannflicka att det var barnsligt att inte kunna cykla. Ridå. Ebba klev av och vägrade ens titta åt cykeln.

Så häromdagen fick hon en cykel med hjälppinne bak. Och så idag fick vi tid att prova. Eller snarare, nu var cykeln färdigspanad och Ebba var redo. 30 min körde vi fram och åter utanför huset. Hon fick löfte att ta den till Centrum, och ett par minuter in på den färden släppte jag pinnen och där försvann hon.

Gissa vem som är stolt nu!?

Minns min egen cykelpremiär på en röd Crescent runt runt i Semisparken där det stod nyponbuskar strategiskt placerade. Då jag insåg att pappa släppt taget om pakethållaren var utgången med tvärnit i en av dem given..

Kommer du ihåg första egna turen?

20130901-205952.jpg

Taggat:,

Kommentera

