Bilar, att äga, köpa och sälja

Köpa bil är kul. Hittills i mitt liv har jag köpt 4 st.

Sälja bil inte riktigt lika kul. Tills igår hade jag bara sålt 1. Idag har jag sålt ytterligare en bil. Long time overdue. Med brakförlust. Men nu är den borta. Och en sten fallit från mitt hjärta. Nu har jag bara två kvar att göra mig av med.

För länge sedan köpte jag mig en BMW. En begagnad. Några år senare köpte jag mig en sprillans ny BMW, och lämnade den första i inbyte. Sen träffade jag den man som blev min man, far till mina barn, och sedermera min exman. Tillsammans med honom köpte jag en SAAB. En kombi, när barn nr 2 gjorde entré.

När vi gick skilda vägar tog jag SAABen och han BMWn. Eller rättare sagt, jag hade primär ”vårdnad” om SAABen, men den som hade barnen, hade SAABen. Sen kom en dag då vi gjorde någon slags informell uppdelning, och jag tog SAABen. Fast hade fortfarande ägandet om BMW:n, eftersom vi inte i det läget gjorde klart något finansiellt. Det har vi fortfarande inte. Så BMW:n är min. På pappret.

Hur som, förra året köpte jag min Verso eftersom jag kände ett behov av 7 säten (och som jag nyttjat det – guld!!!). SAABen kunde jag inte avyttra omgående eftersom draget inte riktigt funkade. Kände att jag ville fixa det först. Och tiden gick. Och det blev snö och krav på vinterdäck. Och de är utslitna. Så jag avvaktade. Och sedan fick jag lov att ställa av den eftersom besiktningstiden gick ut. Och jag fick ångest över att jag hade en bil som bara stod. Sen kom BRF:ens styrelse och bad mig flytta min avställda bil. ”Vi tillhandahåller inte förvarningsutrymme för avställda bilar”.

Som av en händelse fick jag kontakt med en kille som brinner för SAABar. Han gav ett skambud. Jag tackade nej. Tänkte några veckor och dubblade hans bud. Ytterligare någon vecka senare hörde han av sig och sa ok. Och så ikväll kom hans köpare, och efter lite handpåläggning så rullade den faktiskt iväg. Mycket gnissel från bromsskivorna, men jag är säker på att med lite kompetent underhållsarbete från SAAB-killen, så kommer den gå som en klocka igen. Köparen har nog gjort en riktigt bra affär, och jag en inte fullt så bra… Men det bjuder jag på. Jag är en bil fattigare, och lika så ett bekymmer fattigare. Men nöjd över att nu bara ha 2 bilar kvar.

 

BMW:n ska jag se till att skriva över på barnens pappa snarast, och Verson får stryka på foten för en tjänstebil. Sen slipper jag mina bilbekymmer. Härligt!!

 

2 thoughts on “Bilar, att äga, köpa och sälja

  1. Veronica 22 juli, 2013 kl. 04:59 Reply

    Haha, skönt att bli av med blrdan! (Även om det är fånigt tungt att skiljas från saker ibland, till och med pga lathet).
    Tjänstebil är ett smidigt sätt att ha bil iaf. Ha så kul när du väljer. 🙂

    • Ett stenkast från Fyndet 22 juli, 2013 kl. 11:37 Reply

      Ja det var skönt! Väljer nog samma jag har idag (Toyota Verso), men det ska bli riktigt skönt att slippa ansvaret som de facto följer med en bil. Och när man inget mek kan göra själv så tenderar det att kunna bli dyrt..

Kommentera

