Ingen självbevarelsedrift?

Jag tillbringar endel tid i stadskörning varje dag.

Och så gott som varje dag blir jag lika förundrad. Förundrad över hur fotgängare kliver rakt ut i vägen på obevakade övergångsställ. Har de ingen självbevarelsedrift?

Jovisst, jag vet att jag som bilförare har ansvar att stanna. MEN, som fotgängare är jag ju rädd om livet, och ser själv alltid till att ha koll på bilarna som eventuellt närmar sig innan jag kliver ut i gatan. Blir jag påkörd så spelar det ju i slutänden ingen större roll var ansvaret ligger – är jag död så är jag död. Eller grönsak.

En släkting klev för snart 8 år sedan ut mitt i trafiken. Det var rött för henne, men hon hade lurar i öronen och gick i sin egen värld. Idag ligger hon som ett paket på ett sjukhem. I det fallet var det ju hennes ”fel”. Men det spelar som sagt ingen större roll var ansvaret ligger. Är man död så är man.

Taggat:

Kommentera

