Livet är skört

Häromveckan cirkulerade det ett inlägg på FB om hur man skulle hjälpa sig vid en hjärtattack om man var ensam. Det visade sig innehålla diverse fel – det är bara att ringa 112 som gäller.

Men när detta kom började jag fundera på vad som skulle hända om jag drabbades. Eller vem som helst som lever själv. Vem ska rädda mig? Kan jag rädda mig själv? Är jag kapabel att ta mig till en telefon och slå 112? Många tankar snurrade.

Och så ytterst påtagligt det blev igår, då jag fick besked att en bekant, en man på drygt 40 år, i måndags morse fick en hjärtinfart med påföljande hjärtstopp i över 20 min. Hans fru är sköterska och kunde hålla huvudet kallt och ge HLR samt larma. Räddningstjänsten var på plats relativt snabbt och han kom in till intensiven där en ballongsprängning genomförts. I skrivande stund vet vi inte hur det är med honom, men alla tankar till D och hans familj.

I och med detta blev frågan åter aktuellt. Vad gör jag? Vad gör man? Vad är sannolikheten att jag som 40+ närmare 50 ska drabbas? Vad gör mina barn om de hittar mig mitt i en infarkt?

Livet är skört.

Taggat:,

Kommentera

