Ta vara på stunden

Jag följer bloggar som tillför något till mitt liv. Det kan röra sig om inredning, resor, arkitektur och vanligt vardagsliv. Eller bloggar som rör skilsmässor. De mellan två vuxna som en gång lovade varandra att älska. De mellan förälder och barn, där det finns en förestående skilsmässa.

Den förstnämnda rör mig inte så mycket längre. Jag tror jag har passerat behovet att finna andra brustna hjärtan.

Men den andra. Skilsmässa påtvingad pga cancer. Där den vuxna måste lämna barn, mak* och livet alldeles för tidigt. Eller där ett barn inte får leva det liv som var tänkt. Jag följer några. Fn inga där det är barnen som är påväg att lämna detta liv. Det är allt för smärtsamt. Men ett par där det finns en vuxen som vet att tiden är satt. Att det finns ett par månader kvar.

En av dem, jag länkar inte eftersom jag inte frågat, men ändå vill skriva nu, skrev för inte så länge sedan om den segdragna nattningsproceduren. Och om hur tacksam hon var att än en kväll få sjunga och läsa för sin dotter.

Jag kunde inte låta bli att kommentera.

Nästa gång jag sitter på pallen vid Es säng och tänker att jag gärna skulle sitta framför tvn istället så ska jag tänka en extra gång. Jag ska tänka att jag varannan vecka har förmånen att sitta vid hennes säng och läsa en bok. Sjunga en sång. Berätta en saga.
Jag ska inte tänka att det finns ett program jag vill se på.
Tack för att du påminner.

Nu ska jag gå och pussa på barnen – de som är hemma.

Taggat:

2 thoughts on “Ta vara på stunden

  1. vandrar 22 december, 2012 kl. 10:54 Reply

    Så bra tankar bloggar kan skapa eller hur, i varje fall en del 🙂 jag gjorde nog som du från början jag sökte bloggar om skilsmässa och skrev själv om min skilsmässa, nu är jag i en annan fas och skriver och läser lite blandat men har hittat några favoriter som jag följer och letar inte så ofta efter nya.

    • Ett stenkast från Fyndet 5 januari, 2013 kl. 09:40 Reply

      Nej, nu för tiden blir det inte många nya. Det är om jag läser en intressant kommentar hos någon av mina ”gamla” bloggar, och går vidare till den som kommenterat, men jag letar inte aktivt. Definitivt inte om skilsmässor och andra tråkigheter…

Kommentera

