Helgbestyr

Helgen har tillbringats i Kalmar eftersom det varit frågan om jobb i Småland under slutet på förra och lika så i början på nästa vecka. Valde att stanna kvar härnere istället för att åka hem. Skönt med hotellweekend, egentid, lite sightseeing, trevliga middagar med vänner, och så en avslutande tur till Outletland i Kosta och Boda.

Kalmar Slott var ju tyvärr stängt för besökare, men det gick att ta en tur runt yttre delarna. Det blåste snålt och lockade egentligen inte till utomhusaktiviteter, men allt stänger ju så tidigt i Kalmar på helgerna..

Tidigt i morse hyrde jag en bil och gav mig ut i skogarna. Outleten i Kosta var en stor besvikelse. Minns att jag tyckte det samma för 5 år sedan när jag var där, så jag vet inte varför jag åkte igen. Började i bokhandeln och tänkte fynda julklappar till barnen. Döm om min förvåning när böcker som hos Adlibris kostar 89 (fri frakt) kostade 109. Serien om Gyllene (K)norren. Kollade lite andra titlar, och det var samma visa. Kikade efter något i klädväg till mig och killarna, men kammade noll. Fann en tunika till E, men det var allt. Skorna var dyra, och den sk Julmarknaden bestod av 10-talet små friggebodar som sålde sill, bröd, godis och julkeramik.

I butiken Kosta Outlet Hem fanns jag i alla fall ett vinglas som ersättare till det som hastigt och lustigt tappade foten i våras, och hos Iittalla hade de 20% på Fiskars saxar, så där införskaffades en papperssax med Mumin-motiv för vänsterhänta barn. Lilla My fanns att tillgå för oss som håller oss lite på vänsterkanten, men för övriga fanns det massor av andra motiv. På vuxensaxfronten fanns inget för mig, men lika där – många roliga Muminmotiv.

Bild lånad från Fiskars hemsida

Funderade på om jag skulle gasa till Öland och Paradisverkstaden som har så mycket fint, men tänkte att det skulle bli väl stressigt och  bestämde mig för att åka till Boda och Designhouse Stockholms butik Open. Det ångrar jag inte. Sedan jag var där sist har de flyttat till nya lokaler i en gammal hyttverkstad, och det passar såååå bra med deras sortiment.

Hittade en eftersökt väska från Riesenthel som jag slog till på direkt.

Jag är ju på jakt efter stolar och har suktat efter Lina Nordqvists stolar Family Chairs en längre tid. Har sett 2 av dem live, och de andra på nätet, men nu fick jag chans att provsitta alla, och jag är fast! Att väskan ovan gav utdelning i form av ett presentkort värt 50% på ett köp (stolarna sälj i par om två) gör ju att jag kom ett snäpp närmare beslut.

 

Avrundade dagen med ett ”fylla ut tiden”-besök på IKEA där jag enbart tänkte kika för inspiration. Kom dock därifrån med en ljusslinga för utebruk. Ooops. Tänkte frångå gran utomhus och lösa den belysningen på ett annat sätt. Mer om det senare.

 

Vad har du gjort i helgen?

Taggat:, ,

One thought on “Helgbestyr

  1. Karin 20 november, 2012 kl. 08:19 Reply

    En riktig shoppinghelg fick du. Det är så trist om en outlet är dålig och man vill ju inte köpa saker dyrt utan billigt. Snygga stolar!

Kommentera

