Tagga på FB

En liten undran till dig som brukar tagga folk i inlägg, foton eller i samband med incheckningar på FB – frågar du innan du taggar?

Jag taggar sporadiskt, t.ex. om vi är ett gäng som samlats för att gå ut och äta och jag ”checkar in” på restaurangen, eller om jag skriver en statusuppdatering som vänder sig till någon så kan det bli att jag skriver personens namn så att det taggas med automatik. Taggar aldrig foton.

Aldrig sedan mitt inträde i FB-världen har någon frågat mig om det är ok att tagga (endast om det är ok att lägga ut ett otaggat foto), och inte förrän nyligt har någon som jag taggat ifrågasatt att det gjordes utan medgivande. Argumentet för att inte tagga rätt upp och ned skulle vara att personen kanske skulle varit någon annan stans och nu inte var det. Och genom att bli taggad skulle frånvaron från det andra uppdagas.

Vad säger etiketten på FB? Vad säger ni själva? Tankar kring detta?

Taggat:,

4 thoughts on “Tagga på FB

  1. -ME- 8 november, 2012 kl. 12:19 Reply

    Jag blir irriterad om nån taggar ett foto av mig och då tar jag bort taggen. Jag blir faktiskt irriterad om nån lägger upp ett otaggat foto av mig också, jag tycker det är ohyfs att publicera bilder på folk utan att fråga innan. Jag har aldrig taggat nån annan på foto.

    Däremot händer det ibland att jag taggar folk i statusen, sådär som du beskriver när man skriver namn. Det är inte alla som gillar det heller så jag försöker vara varsam med det och hålla reda på vilka som tycker det är ok och inte. Någon enstaka gång har jag gjort en såndär incheckning med taggar. Och jag förstår invändningen du fick, men tänker att den som är ärlig behöver inte ha ett gott minne – och har inget att dölja. det var nog en skopa dåligt samvete du fick ivägslängd över dig.

  2. Kiki 11 november, 2012 kl. 01:43 Reply

    Man kan ha en inställning där man måste acceptera en tagging innan den publiceras. Iaf när det gäller bilder.
    En kompis till mig gillar inte att bli taggad eftersom hon bor själv och då kan man lätt få reda på att huset är tomt…

Kommentera

