Lönesamtal

Chefen: Är du missnöjd?

Jag: Nej, missnöjd vore väl ett starkt ord, men eftersom jag inte får vad jag önskar så är jag ju inte helt nöjd.

Chefen: Och skillnaden är?

Va?? Det är väl en stor skillnad mellan att inte vara helt nöjd, och att vara missnöjd?Eller är det typiskt kvinnligt nu igen att det ska tolkas olika?

Det är väldigt svårt att få fram lönestatistik för mitt område, men jag jämför med en post som jag skulle kunna ha nämligen ekonomichef i ett företag med upp emot 40- 50 anställda och en omsättning  kring 80-100 mille. Då ligger jag ett gäng loppor under.

Chefen: Ja men du får ju stor utdelning på att vi går in i en tjänstepensionsplan.

Förvisso, men det är ju något de flesta företag har, och även om jag bakar in den förmånen med lön och sjukvård, så ligger jag ändå de där tusenlapparna under medelvärde. Och medelvärdet i det här fallet är över hela landet, och det är väl ingen nyhet att Stockholm ligger snäppet över rikssnittet?

Men jag trivs på jobbet. Med kollegor. Med kunder. Med flexibla arbetstider. Med helheten. Jag skulle så gärna vilja ha min prestation bedömd av någon helt oberoende som kunde ge en fingervisning. Nu är det lixom jag mot chefen. Och båda vill ha rätt.

2 thoughts on “Lönesamtal

  1. MadamX 22 september, 2012 kl. 08:32 Reply

    Jag hittade det här, kanske nåt inför nästa års samtal. Och ja, det är skillnad mellan att vara missnöjd och inte helt nöjd!

    http://unionen.se/rad-och-stod/infor-lonesamtalet

  2. Ett stenkast från Fyndet 24 september, 2012 kl. 10:26 Reply

    Tack!

Kommentera

